Krönika publicerad i KT/KK 2017
Jag var på en företagsträff i förra veckan där ett av ämnena som ventilerades var de rekryteringsproblem som många företagare står inför. Vi lever just nu i en stark högkonjunktur vilket bland annat innebär att många företag blomstrar och behöver utöka sin personal. Ett stort problem är att det har blivit svårare och svårare att hitta människor med rätt kompetens.
Därute finns det givetvis många som skulle passa just ditt eller mitt företag. Det finns till och med de som skulle kunna tänka sig att flytta på sig för ett bra jobb. Men räcker det med ett bra och välbetalt jobb för att locka folk till Karlskoga och Degerfors? Tendensor är ett företag som jobbar just med fokus på attraktionsvärdet för exempelvis en kommun. De har undersökt vad som är de viktigaste parametrarna för en person som är villig att byta boendeort. Jag tror många blir förvånade över prioriteringsordningen som kom fram i undersökningen.
1. 64 % väljer platsen först. Det betyder att vi som företagare måste finnas i en attraktiv kommun. Lättbott som man säger i Degerfors.
2. Karriärmöjligheter i branschen.
3. Jobb till en partner. Här tror jag många flyttprojekt faller. Partnern hittar inget jobb.
4. Ett hem som matchar livsstilen. Det betyder att det måste byggas attraktiva bostäder och att kommunen har en bra bostadspolitik som främjar den naturliga rotationen på boendemarknaden.
5. Ett rikt socialt liv med vänner. Hur bra är vi på att släppa in nya människor i våra sociala strukturer och finns det attraktiva mötesplatser?
6. Fritidsaktiviteter för hela familjen. Spännande att fritidsaktiviteter kommer före skola och barnomsorg. Det innebär att det ska finnas en bred tillgång till idrott, kultur och natur.
7. Nära till och från jobbet och till hela världen. Således bra infrastruktur för resande. Både lokalt och globalt.
8. Hög kvalitet och valmöjligheter för barnomsorg, skola och sjukvård. Intressant att dessa så viktiga basfunktioner kommer först på åttonde plats. Här gäller det dock att vi bor i en kommun som satsar på rätt saker.
9. Intressant arbetsplats med meningsfulla arbetsuppgifter. Först på nionde och sista plats kommer vi som arbetsgivare in i bilden.
Vad säger nu detta? Jo, att när någon ska flytta och byta jobb så är det många saker som ska stämma och det som prioriteras är boendet, fritiden, familjen och det sociala livet före själva jobbet och anställningen. Det betyder att vi måste ställa höga krav på våra kommuner att satsa på rätt saker. Saker som gör helheten attraktiv. Därför gör både Karlskoga och Degerfors rätt när de satsar på sina elitlag, framförallt då BIK Hockey och Degerfors IF, men även Orion Volleyboll. Kanske också de båda kommunerna borde se över sina bidrag till kulturen. Jazzklubben lägger ner sin verksamhet efter 24 år, en orsak är usla kulturbidrag från kommunen. Flera arrangörer av kultur säger detsamma. De kommunala bidragen är väldigt låga i jämförelse med andra kommuner. Vi vet med ovanstående prioriteringar att upplevelser är viktiga så här behövs ett öppnare sinne. Ska vi locka nya innevånare till våra kommuner måste blicken höjas. Kulturinvesteringarna kanske i sin tur bidrar till de där extra skattekronorna som behövs till alla basfunktioner när fler flyttar in.
Be the first to comment